Kawan Lama

ManPraying-2

Ilustrasi Gambar: Internet

Apa yang gerangan akan terjadi apabila tuan bersua kembali dengan kawan yang sudah lama tak berjumpa? Kawan semasa kuliah, tempat berbagi cerita, bertukar fikiran, berandai-andai tentang masa depan, dan memperbincangkan segala persoalan. Persengketaan dan kemesraan pernah mengisi jalinan perkawanan, begitu banyak kenangan yang sekarang menjadi manis dan lucu apabila dikenang.

Itulah yang menimpa diri kami beberapa hari yang lalu, kawan lama yang sempat menghilang tak ada kabar akhirnya muncul tiba-tiba. Sungguh kami tak menyangka, kawan yang sering membuat kami kesal dan marah ternyata sangat kami rindukan.

Apa yang terjadi? Biasalah tuan, bertanya kabar perihal menghilang, apa saja yang terjadi pada diri masing-masing selama putus perhubungan hingga sekarang bersua kembali. Kebetulan sekali kawan kami ini ialah orang yang senang sekali bercakap-cakap. Jadi boleh dikata dialah yang paling banyak bercakap perihal kabar dirinya.

Satu hal yang sangat tidak patut sekaligus menyenangkan terjadi, yakni ghibah. Ya.. tuan, kami sama-sama tahu kalau bergunjing itu merupakan suatu perilaku yang terlarang dalam agama kita namun apa boleh buat, rupanya rayuan setan sangat memikat ketika itu.

Kami mempergunjingkan salah seorang kawan kami yang dahulu. Salah seorang kawan yang sangat mengesalkan hati kami. Tak patut rasanya apabila kami kisahkan pula cerita kawan kami yang mengesalkan ini. menambah dosa saja.

Yang membuat kami semakin tak tentram rasanya di hati ini ialah tatkala melihat betapa jauhnya perbedaan kami saat ini. Kawan kami yang terkenal cerdas ini masih berjuang untuk memperkokoh tempat berpijaknya. Bekerja apa saja yang didapat untuk menyambung hidup tidak seperti kami yang alhamdulillah telah memiliki pekerjaan tetap. Iba hati kami apabila terkenang akan kawan yang seorang ini.

Begitulah hidup, jalannya kehidupan tidak pernah dapat kita terka. Kawan yang kita kira akan melaju kencang ternyata telah berhasil kita dahului. Senangkah? Tidak engku, semoga godaan syetan serupa itu jangan pernah sampai hinggap dihati ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s