Selamat Idul Adha 1434 H

Gerangan apa kiranya hikmah yang harus dapat kita ambil dari perayaan Hari Raya Idul Adha ini duhai engku dan encik sekalian.

Kisah pengorbanan Ismail oleh ayahandanya Ibrahim atas dasar kecintaan yang teramat besar kepada Allah sudah sangatlah banyak dan sering dibahas oleh para ulama. Namun mungkin kurang mengena di hati kita disebabkan hati dan fikiran sebagian besar dari kita telah bebal. Terlalu dilena oleh dunia, akhirat dianggap cerita dongeng belaka..

Keta’atan dan kepercayaan seorang anak dan isteri juga menjadi teladan disini. Walau sangatlah banyak anak-anak sekarang yang durhaka dan suka melawan kepada kedua orang tuanya. Begitu juga para isteri telah banyak yang membangkang dan mengkhianati suaminya.

Namun yang sering terlupa oleh kita ialah salah satu hikmah yang dapat kita ambil dari kisah Ibrahim, ismail, dan Siti Sarah ialah keikhlasan hati. Keikhlasan hati ketiga hamba Allah yang teramat mulia ini dalam mengerjakan perintah dari Allah dan menjauhi segala larangannya.

Sangat berlainan dengan keadaan pada masa sekarang dimana sebagian besar dari kita sama sekali tak hendak mengerjakan segala perintah Allah dan menjauhi larangan dariNya. Bahkan sebaliknyalah yang berlaku, larangan Allah banyak dikerjakan oleh orang pada masa sekarang dan segala perintahNya dijauhi oleh kebanyakan manusia zaman sekarang.

Semoga Idul Adha kali ini mendatangkan hikmah dan meninggalkan bekas yang mendalam di  hati kita. Amin..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s