Lupa dengan Izrail

Masa kini dan masa depan

Orang akan datang “Inilah aku..”

Hadiah emas atau perak ia berikan, sambil berkata “Inilah aku..”

Namun, ketika suatu masa dalam hidupnya ia jatuh sakit, maut memerangkap dan berkata “Inilah aku..”

 – Rubaiat Umar Khayyam – 

Ilustrasi Gambar: Internet

Ilustrasi Gambar: Internet

Penggalan syair dari Umar Khayyam seorang pujangga anak negeri Persia beberapa abad nan silam membuat kami termenung. Sungguh dalam maknanya “Bukankah dalam Islam telah diajarkan agar kita tidak bersifat ria..?”

Namun kemudian kami tersenyum dalam hati “Manakan tahu dia perihal syair ini, isi kepalanya tak ada, yang berfikir orang lain dan dialah yang maju kemuka. Manakan dia tahu perihal ajaran agama, Islam baginya hanyalah alat permainan dan senda gurau belaka..”

Sedih kami mendapati banyak orang di luar sana berhondoh-hondoh mencintai dirinya, memuji-muji dirinya, membela dirinya. Sedih hati kami tatkala berhadapan dengan perkara agama mereka memalingkan muka, saudara mereka dibantai di Negeri Arab sana tiada pernah mereka bela. Pilu rasanya di hati ini tatkala orang yang menghujat Islam mereka diamkan, tak hendak membela agama yang mereka anut “Negara ini bukan Negara Islam, Negara ini ialah Negara Bebas..”

Gundah hati ini tatkala melihat mereka memalingkan muka dari jalan lurus. Dilain fihak mereka tahu mana jangan lurus, mana jalan yang berbelok, mana jalan yang buntu, dan mana jalan yang menyesatkan. Mereka tetap memilih jalan selain jalan yang lurus. Pada hal hati mereka tahu mana haq dan mana yang bathil..

Adapun dengan Sang Idola, tersenyum manis di tengah keramaian yang memuja-muji dirinya. Sibuk dengan kawan-kawan asingnya, entahkan tahu atau tidak dengan bahaya besar yang sedang mengancam negerinya.

Setiap corong memuja dirinya, membohongi sekalian orang dengan berkata “Lihatlah! Dialah Sang Terpilih, Dialah Sang Penyelamat, Dialah Sang Belas Kasih..”

Orang yang rapuh pendiriannya, orang yang kurang imannya akan terpengaruh. Apakah ini salah satu tipu muslihat Dajjal yang telah diramalkan? “Hanya orang-orang yang berimanlah yang tak akan terpengaruh dengan muslihat Dajjal?”

Na’uzubillahi Minasyaithanirrajim..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s